Genealogies in the Middle East and Latin America

Naturaleza muerta [Still Life] | طبيعة صامتة

Expired June 26, 2021 7:59 PM
Already unlocked? for access

Akram Zaatari introduces Guillermo Cifuentes’, Naturaleza Muerta [Still Life], 1996:

 

I was exposed to this work in 1996 upon my first visit to Videobrasil in São Paolo. It was a time when I was beginning to reflect on photography and setting up the Arab Image Foundation with other artists in Beirut. I was confronted with a video work comprising barely moving images intermingled with the artist’s whispers. His voice doesn’t try to compete with his images; it’s a very playful mise-en-scène with fruits, flowers and the sound of an answering machine. It’s a work about the fiction latent in every portrait. Inspired by this work, in 2008 I made a film that I also called ‘still life’: Nature Morte (2008).

 

About the work:


In his relatively short career, Guillermo Cifuentes produced numerous multidisciplinary video works. A formal constant that runs through Cifuentes' work is the use of the body as an object of representation. This approach can be associated with performances by Fluxus, where the interaction between the camera and the subject's body reflects the relationship between image and actual life.


The central themes in his oeuvre were how individual memory shapes identity, and the relationship between the urban context and its public use. From the mid 1990s, however, he also critically reflected on the media’s influence—especially that of television—on both the country's collective memory and the way it shaped social identity in the face of consequences from the military dictatorship.


Naturaleza Muerta [Still Life] (1996) is concerned with the correlation between the body and its image. The video presents a stream of images—a mirror, a window looking outwards, an almost empty room, a figure posing in various postures—interrupted by Polaroid photographs of a foot, a hand and an eye. This visual array merges into a series of head shots that are in turn superimposed onto everyday objects. The continuous stream of images is accompanied by text that reflects on identity and the difficulty of finding oneself in an image. Rather than depicting life, the work argues, image constructs life.


This film was screened at the 11th Videobrasil International Electronic Art Festival, Sesc Pompéia, São Paulo (1996).



أكرم الزعتري يقدم "طبيعة صامتة" لغويليرمو سيفوينتس، 1996:


"لقد تعرفت على هذا العمل عام 1996 عند زيارتي الأولى إلى فيديو برازيل في ساو باولو. لقد كنت أتلمّس طريقي في التصوير الفوتوغرافي وتأسيس المؤسسة العربية للصورة مع فنانين آخرين في بيروت. وحينها وجدت نفسي مواجهاً لفيديو بالكاد تضمن صوراً متحركة وهي تتشابك مع همسات الفنان. لا يحاول صوته منافسة صوره، والميزان سين بهيج جداً مصاغ من فاكهة وزهور والصوت كما لو أنه صادر عن مجيب الهاتف الآلي. إنه عمل عن الخيال الكامن في كل بورتريه. مستلهماً هذا العمل، صنعت فيلماً في 2008 أسميته أيضاً "طبيعة صامتة".

 


عن العمل:


أنتج غويليرمو سيفوينتس، في حياته المهنية القصيرة نسبياً، العديد من أعمال الفيديو ذات التخصصات المتعددة. ويعتبر الشيء الثابت في أعماله استخدام الجسد كأداة تمثيل. يمكن ربط هذا النهج بالعروض الأدائية في فلوكسوس، حيث يعكس التفاعل بين الكاميرا وجسد الموضوع العلاقة بين الصورة والحياة الفعلية.

كانت الموضوعات الرئيسة في أعماله هي كيف تشكل الذاكرة الفردية الهوية، والعلاقة بين السياق الحضري واستخدامه العام. وانعكس ذلك عموماً منذ منتصف التسعينيات، بشكل حاسم على تأثير وسائل الإعلام - خاصة تأثير التلفزيون - على كل من الذاكرة الجماعية للبلاد والطريقة التي تشكلت بها الهوية الاجتماعية في مواجهة عواقب الديكتاتورية العسكرية.


"طبيعة صامتة" (1996) يهتم بالعلاقة بين الجسد وصورته. يعرض الفيديو سلسلة من الصور - مرآة، ونافذة ذات إطلالة، وغرفة شبه خاوية، وشخصية في أوضاع متعددة - تقاطعها صور بولارويد لقدم ويد وعين. تندمج هذه المجموعة البصرية في سلسلة من لقطات لكامل الوجه التي تُفرض في المقابل على الأشياء اليومية. يرافق تدفق الصور المستمر نص متصل بالهوية، وصعوبة اكتشاف الذات في صورة. يناقش العمل بأن الصورة لا تصوّر الحياة فحسب، بل تبنيها.


عُرض هذا الفيلم في مهرجان فيديو برازيل الدولي للفنون الإلكترونية 11، مركز سيسك بومبي الثقافي، ساو باولو، 1996.


  • Year
    1996
  • Runtime
    11 minutes
  • Language
    Silent
  • Country
    Chile
  • Producer
    Guillermo Cifuentes | غويليرمو سيفوينتس