Genealogies in the Middle East and Latin America

Brisas [Breezes] | نسمات

Expired June 28, 2021 7:59 PM
Already unlocked? for access

[Since Guilermo Cifuentes passed away in 2007, Akram Zaatari invited Solange Oliveira Farkas to propose the next artist in the programme. Founder and director of Videobrasil, Farkas introduced Zaatari to Cifuentes’ work.]


Solange Oliveira Farkas introduces Enrique Ramírez’s Brisas [Breezes] (2008)


‘Chilean artist Enrique Ramírez participated in several editions of Videobrasil and his work attracted my attention because he speaks with great poetic force on the humanisation of utopia. His work often borders on the fantastic, even as it deals with political and humanitarian issues related to memory. His videos and installations often deal with political issues in Latin America and the exile by focusing on the discontinuity of memory.’


About the work:


Brisas [Breezes] (2008) problematises the role of memory in recent Chilean history and invites viewers to revisit historical events through different entry points and points of view. He guides the audience on a walk that passes through emblematic and recognisable sectors of Santiago de Chile and ends when crossing the Palacio de la Moneda, a government symbol that speaks of the past but with the voices of the present. It refers to a recent period in the country's history; the government of Salvador Allende, the military coup of August Pinochet and the return to democracy. The poetic political journey Brisas [Breezes] simultaneously alludes to the history that remains, to memory, and to some traces that are kept and others that are forgotten.


This film was screened at Videobrasil, Sao Paulo (2013) and Rotterdam Film Festival (2009). Commissioned by Le Fresnoy–Studio national des arts contemporains, this film is a part of the collections of Lemaitre and MACVAL–Musée d'art contemporain, Vitry-sur-Seine.



نظراً لوفاة سيفوينتس عام 2007، دعا أكرم الزعتري سولانج أوليفيرا فاركاس لتقترح الفنان القادم في البرنامج. قدمت فاركاس، مؤسس ومدير "فيديو برازيل"، للزعتري عمل سيفوينتس. اختارت فاركاس فيلم إنريكي راميريز "نسمات" (2008).


سولانج أوليفيرا فاركاس تقدم عمل "نسمات" لإنريكي راميريز (2008):


شارك الفنان التشيلي إنريكي راميريز في عدة نسخ من "فيديو برازيل"، وقد جذبت أعماله انتباهي، لأنه يتحدث بزخم شعري هائل عن كيفية إضفاء الطابع الإنساني على المدينة الفاضلة. غالباً ما تكون أعماله واقفة على حدود الخيال، حتى عند مقاربته المسائل السياسية والإنسانية المرتبطة بالذاكرة. غالباً ما تتناول فيديوهاته وأعماله التركيبية القضايا السياسية في أمريكا اللاتينية والمنفى من خلال التركيز على انقطاعات الذاكرة.


عن العمل:

يطرح "نسمات" (2008) إشكالية دور الذاكرة في التاريخ التشيلي الحديث، ويدعو المشاهدين إلى إعادة النظر بالأحداث التاريخية من خلال مقاربات ووجهات نظر مختلفة. يأخذ الفيلم الجمهور في رحلة تمر عبر قطاعات رمزية ومعروفة في سانتياغو عاصمة تشيلي، تنتهي عند عبور قصر لامونيدا، وهو رمز حكومي يجسد الماضي، لكن بأصوات الحاضر. يدلل القصر على فترة حديثة في تاريخ البلاد؛ حكومة سلفادور أليندي، والانقلاب العسكري لأوغست بينوشيه، والعودة إلى الديمقراطية بعدئذٍ. تلمّح الرحلة السياسية الشعرية "نسمات" في الوقت ذاته إلى ما تبقى من التاريخ، والذاكرة، وآثار محفوظة، وأخرى منسية.


عُرض الفيلم في "فيديو برازيل"، ساو باولو (2013)، ومهرجان روتردام السينمائي (2009). أنجز الفيلم بتكليف من لو فريسني - الاستديو الوطني للفنون المعاصرة، وهو جزء من مقتنيات ليميتير، ومتحف الفن المعاصر (MACVAL)، فيتري سور سين، فرنسا.

  • Year
    2008
  • Runtime
    13 minutes
  • Language
    Spanish, English
  • Country
    France, Chile
  • Director
    Enrique Ramírez | انريكي راميريز
  • Cast
    Jorge Becker
| جورج بيكر
  • Cinematographer
    Sergio Armstrong | سيرجيو آرمسترونج
  • Editor
    Enrique Ramirez | انريكي راميريز
  • Sound Design
    Andres Bodenhofer | Enrique Ramirez | انريكي راميريز | اندري بودينهوفر