Genealogies in the Middle East and Latin America

Liminal | على العتبة

Expired June 29, 2021 7:59 PM
Already unlocked? for access

Gilda Mantilla and Raimond Chaves introduce Liminal by Maya Watanabe


‘The video Liminal by the Peruvian artist Maya Watanabe is a crucial work because of its deep and thoughtful consideration of the effects of political violence in the internal conflict in Peru (1980-2000) that has resulted in more than 60,000 people killed or disappeared and thousands more victims of sexual violence, torture and forced displacement. It is the most severe and violent period in the country's history and people are still awaiting to advance truth, justice and memory. 

Its point of view and slow pacing bring the viewer closer to the victims' bodies and their remains during their radically detailed forensic examination. It situates the viewer in an abstract place where we can contemplate the complexity of this episode of recent history, beyond simplifications and preconceptions.’


About the work: 


Liminal responds to the 6,000 un-exhumed mass graves and 16,000 missing persons of the internal conflict in Peru (1980–2000) who are still awaiting recognition, more than 20 years after the official end of the genocide. 

In recent years, Peru went through a fierce period of internal conflict, which brought nearly 70,000 deaths; perpetrated by the military and two guerrilla groups: Sendero Luminoso and Movimiento Revolucionario Tupac Amaru. The official narrative by the Peruvian Truth and Reconciliation Commission established the beginning of the conflict in 1980–Sendero Luminoso’s declaration of war–and the end 2000–with the fall of the former president Alberto Fujimori. While rounded numbers and historical periodisation do help to grasp the scope of violence, the official narrative also has the effect of marking the period as a time of exception–an exception that appears resolved.

Exhumations and post-mortem examinations to identify victims buried in mass graves aim to ’restitute’ the identity of victims in order to confirm the legal status of their death and allow families to mourn. In the Peruvian case where the corpses are reduced to bones, it is the forensic archaeologist together with the forensic anthropologist who ‘restore’ the victim's identity. In between those two procedures, the remains hover in a transitional legal status between ‘missing person’ and the official declaration of death.

 

Liminal is located on the threshold between the recognizable and the representable, the transitional space between the dead body as an object of inquiry and that of a subject. Mourning is both a personal experience of loss and a political act that resists oppression. It acknowledges that the life, suffering, and death of a body matter. Liminal proposes cinema as a space of convergence where it is possible to acknowledge, or at least glimpse, death that cannot be mourned by politically reframing the representation of violence. 


غيلدا مانتيلا وريموند تشافيز يقدمان لفيلم "على العتبة" للفنانة مايا واتاناب


"يحمل فيديو على العتبة للفنانة البيروفية مايا واتاناب أهمية بالغة بسبب تأمله العميق والمدروس لإرهاصات العنف السياسي إبان الصراع الداخلي الذي شهدته البيرو بين عامي 1980 و2000 والذي أدى إلى قتل أو اختفاء 60 ألف إنسان، إلى جانب آلاف ضحايا العنف الجنسي والتعذيب والنزوح القسري. تمثل تلك الفترة أصعب الفترات وأكثرها عنفاً في تاريخ البيرو، وما يزال سكانها ينشدون الحقيقة والعدالة وإحياء ذكرى المغيبين. 

يعبّر الفيلم عن وجهة نظر ويعرضها للمشاهد بإيقاع بطيء كي يقرّبه من أجساد الضحايا ورفاتهم خلال الفحص الجنائي المفرط في تدقيقه، ويضع المشاهد في مكان مجرّد بما يمنحه فرصة التأمل في تعقيدات تلك الفترة من التاريخ الحديث، بعيداً عن التبسيط والأفكار المسبقة". 


عن الفيلم: 


يقارب فيلم "على العتبة" 6 آلاف مقبرة جماعية تضم رفات 16 ألف إنسان مفقود نتيجة للصراع الداخلي الذي شهدته البيرو بين عامي 1980 و2000، وبعد مرور أكثر من 20 عاماً على انتهاء الإبادة الجماعية بصورة رسمية، ما تزال هوية هؤلاء الأشخاص مجهولة بانتظار الكشف.

شهدت البيرو خلال السنوات الأخيرة صراعاً داخلياً شرساً تسبب بمقتل 70 ألف شخص، على يد الجيش وفصيلين مسلحين هما منظمة الدرب المضيء وحركة توباك أمارو الثورية. تذكر الرواية الرسمية الصادرة عن لجنة الحقيقة والمصالحة البيروفية أن الصراع بدأ عام 1980 مع إعلان جماعة الدرب المضيء الحرب وانتهى عام 2000 بسقوط الرئيس الأسبق ألبرتو فوجيموري. وعلى الرغم من الأرقام التقريبية والإحصاءات التاريخية التي تساعد على تصور مدى العنف الذي شهدته تلك الفترة، إلا أن الرواية الرسمية ساهمت في التعاطي معها على أنها فترة استثنائية وانتهت. 

 تهدف عمليات نبش القبور وفحص الجثث بغية تحديد هوية الضحايا المدفونين في المقابر الجماعية إلى "ترميم" هوية الضحايا لتأكيد الحالة القانونية لوفاتهم والسماح لعائلاتهم بمباشرة مراسم الحداد عليهم. وفي الحالة البيروفية التي أصبحت فيها الجثث عظاماً، عمل علماء أثار جنائية مع علماء أنثروبولوجيا على "استعادة" هوية الضحايا، حيث تأرجحت الصفة القانونية للرفات بين هذين الإجراءين من "شخص مفقود" إلى إعلان رسمي للوفاة. 

يقف الفيلم على العتبة بين القابل للتمييز والقابل للتمثيل، والفضاء الانتقالي بين الجثة كأداة لطرح الأسئلة والجثة كجسد يعود لصاحبه، ليصبح الحداد تجربة شخصية للتعبير عن فقدان الأحبة وفعلاً سياسياً يقف في وجه الطغيان، وسبيلاً للاعتراف بأهمية الحياة والعذاب وموت الأجساد. يصور "على العتبة" السينما كحيز يتيح المجال للاعتراف بالموت، أو إلقاء نظرة عليه على أقل تقدير، ذ

  • Year
    2019
  • Runtime
    64 minutes
  • Country
    Peru, Spain, Netherlands
  • Producer
    Maya Watanabe | Sebastián Díaz Morales | مايا واتانابي | سيباستيان موريل دياز