Genealogies in the Middle East and Latin America

The Thief | اللص

Expired July 3, 2021 7:59 PM
Already unlocked? for access

Oscar Muñoz introduces The Thief (1998) by Francis Alÿs


‘These days I have been working on a projection of sun and shadows that brings back, with great intensity, the memory I have of the first time I saw The Thief by Francis Alÿs. I am still moved by its simplicity and complexity. The economy in the action and in the monochrome materiality of this video, which is nothing more than the silhouette—or is it a shadow?—of a character jumping into the void through a window/screen. No other points of reference appear.’


About the work: 

During the Italian Renaissance, Leon Battista Alberti developed a system of single point perspective that created the illusion of depth in two-dimensional work. For subsequent generations of artists, painting came to simulate a window onto another world. 


The end of the twentieth century popularised the personal computer, whose monitor likewise offered a window into the virtual world. For Francis Alÿs, this technology, along with Windows 95 (the predominant operating system in the 1990s), were fitting analogues to the revolutionary potential of Alberti’s model.

The Thief represents Alÿs’ first engagement with the computer and internet as mediums, taking the form of a short screensaver accompanied by an explanatory website. In the video, a window gradually takes shape against a black background, then a shadowy figure approaches the window and hops over the edge. Alÿs manipulates light and perspective to create ambiguity in the final moments, in which the figure appears to fall forward, dropping out of sight into uncharted depths.


Shot in film and manipulated for the computer screen, this video carries cinematic echoes in its use of title and end credits. The white window can thus be viewed as a movie screen lit by a projector, deepening the connection with artistic mediums as windows to other worlds. 



يقدم أوسكار مونيوز "اللص" (1998) بقلم فرانسيس أليس:


"كنت أعمل في هذه الأيام على لقطة عرض للشمس والظلال أعادت لي، بزخم كبير، أجواء المرة الأولى التي شاهدت فيها "اللص" لفرانسيس أليس. ما زلت متأثراً ببساطته وتعقيده. يبدو أن الاقتصاد في حركة وفي صيغة أحادية اللون في هذا الفيديو، وهو ليس أكثر من صورة ظلية - أو أنه ظل؟ - لشخص يقفز في الفراغ عبر نافذة / شاشة. لا تظهر مراجع أخرى".


عن العمل:

طور المؤلف ليون باتيستا ألبيرتي، خلال عصر النهضة الإيطالية، نظاماً لمنظور النقطة الواحدة خلق وهم العمق في عمل ثنائي الأبعاد. بالنسبة للأجيال اللاحقة من الفنانين، جاءت اللوحة لتحاكي نافذة مطلة على عالم آخر.


شهد نهاية القرن العشرين انتشار الكمبيوتر الشخصي الذي أصبحت شاشته أيضاً نافذة على العالم الافتراضي. بالنسبة لفرانسيس أليس، كانت هذه التكنولوجيا، إلى جانب "ويندوز 95" (نظام التشغيل السائد في التسعينيات)، تتناسب مع نظيراتها من الإمكانات الثورية التي جلبها نموذج ألبيرتي. 


يمثل "اللص" أول تفاعل لأليس مع الكمبيوتر والإنترنت كوسيطين، ويظهر على شكل شاشة توقف قصيرة مترافقة مع موقع إلكتروني توضيحي. تتشكل في الفيديو نافذة بشكل تدريجي على خلفية سوداء، ثم يقترب شكل غامض من النافذة ويقفز على الحافة. يتلاعب أليس بالضوء والمنظور لخلق غموض في اللحظات الأخيرة، حيث يبدو أن الشكل يسقط إلى الأمام، ويغيب عن الأنظار عبر اضمحلاله في أعماق مجهولة.


صوّر هذا الفيديو في فيلم مع إضفاء تعديلات تناسب شاشة الكمبيوتر، ويحمل أصداء سينمائية في استخدامه العناوين وأسماء فريق العمل. بالتالي يمكن النظر إلى النافذة البيضاء على أنها شاشة فيلم مضاءة بواسطة جهاز عرض، ما يعمق الاتصال بالوسائط الفنية كنوافذ إلى عوالم أخرى.

  • Year
    1998
  • Runtime
    1 minutes
  • Country
    Mexico
  • Cast
    Francis Alÿs | Rafael Ortega | فرانسيس أليس | رافائيل أورتيجا
  • Cinematographer
    Rafael Ortega | رافائيل أورتيجا
  • Editor
    Francis Alÿs | Rafael Ortega | فرانسيس أليس | رافائيل أورتيجا
  • Sound Design
    Francis Alÿs | Rafael Ortega | فرانسيس أليس | رافائيل أورتيجا