Genealogies in the Middle East and Latin America

Re/trato | ري/تراتو

Expired July 1, 2021 7:59 PM
Already unlocked? for access

Maya Watanabe introduces Re/trato (2004) by Oscar Muñoz:


I first saw Re/trato in Venice in 2005. Two years later, I encountered Project for a Memorial in the same city. Both works vanished from my memory for years, but as time passes, they redraw themselves in my memory once again.


These works are now engraved [in my memory]. I was born and raised in Peru, a country that shares with Colombia the terrible practice of forced disappearances during periods of political violence. I see these works as portraits of a disregarded collectivity that struggles to endure even as it seeks justice. Although the watery faces evaporate, they are still among us: we breathe them in. In between a subtle, volatile gesture and a strong, sharp political statement, Muñoz perseveres in the impossible endeavour to delineate an absence. He keeps drawing, he keeps lingering on the disappeared and we keep trying to find them, we keep bringing them to the present.’


About the work: 

As the title suggests, Re/trato is a reflection on portraiture, but also on perseverance and commitment. The looped video shows the artist—laboriously and persistently—painting a self-portrait on a hot concrete sidewalk by using a brush and water. His hand paints continuously as the portrait evaporates, creating an endless drawing. The medium used (water) and the support (a concrete sidewalk heated by the sun) conspire against the permanence of this precarious face and work to erase the image in the very act of its construction. The brushstroke traces the features in a vain attempt to capture the face, to fix it once and for all, but the ephemeral image stubbornly disappears. As in the myth of Sisyphus, the hand performs impossible work knowing that the fruit of this effort will be lost, always returning to the starting point in a double act of frustration and tenacity. 

This work has been exhibited in solo and group exhibitions, including 51st Venice Biennale (2005); Protografias, a major survey of Muñoz’s work presented at Museo Banco de la República, Bogotá (2011); Museo de Arte Latinoaméricano de Buenos Aires (2012); and Jeu de Paume, Paris (2014). 


مايا واتاناب تقدم لفيلم "ري/تراتو" (2004) للفنان أوسكار مونيوز

رأيت "ري/تراتو" أول مرة في فينيسيا عام 2005، ثم رأيت عمل "مشروع لنصب تذكاري" في نفس المدينة، تلاشى العملان من ذاكرتي لسنوات طويلة، لكنهما عادا إلى ذاكرتي مرة أخرى مع مرور الوقت. 

أصبح هذان العملان محفورين في ذاكرتي، فقد نشأت في البيرو التي تربطها مع كولومبيا ممارسات مشتركة من الاختفاء القسري خلال فترات العنف السياسي. أرى هذين العملين كبورتريه للجموع المهمشة التي تناضل وتسعى لتحقيق العدالة. وعلى الرغم من تبخر الوجوه المرسومة بالمياه، إلا أنها ما تزال بيننا، فنحن نتنفسها بدورنا. وبين لفتة متقلبة خفية وموقف سياسي حاد وقوي، يثابر مونيوز في مساعيه المستحيلة لرسم معالم الغياب. يواصل الرسم، ويستمر في تعلقه بالمفقودين، ونحن نحاول إيجادهم وجلبهم إلى دائرة الحاضر". 


عن الفيلم: 

الفيلم هو عبارة عن تأمل في فن البورتريه من جهة، والتزام ومثابرة من جهة أخرى. يظهر الفيديو المكرر الفنان يرسم بورتريه بجد وإصرار على رصيف إسمنتي لاهب باستخدام فرشاة وماء، ويواصل الرسم أثناء تبخّر البورتريه، منتجاً لوحة لانهائية. يتآمر الوسيط المستخدم (الماء) والمادة المساعدة (الرصيف الإسمنتي اللاهب تحت أشعة الشمس) ضد ديمومة هذا الوجه الآيل للزوال ويعملان على مسح الصورة مباشرة أثناء رسمها. تلاحق ضربات الفرشاة معالم الوجه في محاولة يائسة لتصويره، وإصلاحه مرة واحدة وإلى الأبد، لكن الصورة الزائلة تختفي في كل مرة. وكما في أسطورة سيسيفوس، تؤدي اليد عملاً مستحيلاً على الرغم من علمها المسبق أن جهدها سيذهب سدىً، لتعود إلى نقطة البداية مراراً وتكراراً بشعور ممزوج بالإحباط والعناد. 

عُرض هذا العمل في معارض فردية وجماعية، منها بينالي فينيسيا الحادي والخمسين (2005)؛ معرض بروتوغرافياس، دراسة استقصائية رئيسية لأعمال مونيوز في متحف بانكو دي لا ريبوبليكا، بوغوتا (2011)؛ متحف فن أمريكا اللاتينية في بوينس آيرس(2012) ؛ معرض جو دي بوام الوطني، باريس (2014).

  • Year
    2004
  • Runtime
    28 minutes
  • Country
    Colombia
  • Producer
    Oscar Muñoz | أوسكار مونيوز