Genealogies in the Middle East and Latin America

Cows | أبقار

Expired July 4, 2021 7:59 PM
Already unlocked? for access

Claudia Aravena Abughosh introduces Vacas [Cows] (2002) by Gabriela Golder:


‘What impressed me a lot about the video VACAS is that the media images comprising the work are shocking in their own right. Gabriela dissects the image and funnels it back into the continuous flow of the media cycle. In the hands of the artist the images become subjected to a process of appropriation and reappropriation, a kind of violence that forces the viewer’s gaze.’


About the work:

VACAS [Cows] is about an incident that occurred in March 2002 when a truck loaded with cattle overturned on the road. In re-editing the news broadcast recorded at the scene of the accident, the piece goes far beyond the original news reporting. The incident occurred in the city of Rosario in Argentina, the third largest city in the country. The footage shows men gathered in small groups skinning carcasses and carrying away large cuts of meat. It is a disconcerting scene of mayhem and forced cooperation as people work together to get their share of the meat. We only learn what is going on here through a note at the end of the work, which reads ‘25 March. 2002. Rosario, Argentina. About 400 people slaughter cows sprawled on the asphalt when the truck carrying them overturned a few minutes earlier.’



Golder’s work has been presented at numerous international exhibitions including 10th Sharjah Biennial (2011); Radical Shift. Politische und soziale Umbrüche in der Kunst Argentiniens seit den 60er Jahren, Museum Morsbroich, Leverkusen, Germany (2010); Museo Extremeño e Iberoamericano de Arte Contemporáneo, Badajoz, Spain, (2005); Centro de Arte Caja de Burgos, Burgos, Spain (2005), Tainment, NGBK, Berlín, Germany (2004); Ibiza Bienal, Museo de Arte Contemporáneo de Ibiza, Spain (2004); Festival des Femmes de Créteil, Allende, France (2004); Seoul Net and Film Festival, South Korea (2004); Festival Némo, Paris (2004); Festival Videobrasil, São Paulo, Brazil (2003); VIDEOFORMES International Digital Arts Festival, Clermont-Ferrand, France (2003); TRANSMEDIALE, Berlin (2003). 5ème Festival des Cinémas Différents et Expérimentaux de Paris (FCDEP)(2003); 49th International Short Film Festival, Oberhausen, Germany (2003); Videolisboa, Portugal (2003); Kassel Video Festival, Germany (2003); Internationale Kurzfilmtage Winterthur, Switzerland (2003); Instants Vidéo numériques et poétiques, Manosque, France (2003); Musée d'Art Moderne de Lille Métropole (2003); Museum of Modern Art of Buenos Aires, Argentina (2003); Galerie Projektraum, KHM, Kôln. Germany, 2003; TRANSAT, Caen, France (2003); Le Printemps de Septembre, Toulouse, France (2003).



Among Golder’s awards are Estado da Arte, 21st Biennial of Contemporary Art Sesc_Videobrasil, Brasil (2019); BA Sitio Específico, Argentina (2014); Luis Espinal-Mostra CineTrabalho Award, Brazil (2011); Ars Electronica, 80+1 Project, Austria (2009); Sigwart Blum Award from the Association of Art Critics of Argentina (2007); First Prize, Ibiza Bienal, Museo de Arte Contemporáneo de Ibiza (2004); Media Art Award from the Zentrum für Kunst und Medientechnologie (ZKM), Germany (2003); Grand Prize at 


كلوديا أرافينا أبو غوش تقدم لفيلم أبقار (2002) للفنانة غابرييلا غولدر

"ما أعجبني في هذا الفيديو هو الصدمة الناتجة عن صور الميديا التي تشكّل العمل، حيث تحلل غابرييلا الصورة وتعيدها ضمن التدفق المستمر لدورة الميديا، فتصبح الصورة بين يديّ الفنانة خاضعة لعملية تخصيص وإعادة تقسيم، ونوع من العنف الذي يجبر المشاهد على التحديق". 


عن الفيلم:

يتمحور فيلم "أبقار" حول الحادثة التي حصلت في شهر مارس 2002 عندما انقلبت شاحنة محملة بالمواشي على الطريق، من خلال إعادة منتجة التقارير الإخبارية المسجلة في مسرح الحادث، لتقديم نسخة تتجاوز ما عرضته الشاشات. وقعت الحادثة في مدينة روزاريو في الأرجنتين، وهي ثالث أكبر مدينة في البلاد، وتظهر اللقطات رجالاً متجمهرين ضمن مجموعات صغيرة يسلخون المواشي ويبتعدون حاملين قطعاً كبيرة من اللحم، في مشهد فوضوي مقلق وتعاون قسري بين أناس يعملون معاً للحصول على حصتهم من اللحم. نعلم ما يجري من خلال ملاحظة تظهر في نهاية العمل تقول: "25 مارس، 2002، روزاريو، الأرجنتين. حوالي 400 شخصاً يذبحون أبقاراً ممددة على الإسفلت بعد انقلاب الشاحنة التي كانت تحملها قبل دقائق قليلة". 


عُرضت أعمال غولدر في العديد من المعارض الدولية منها بينالي الشارقة العاشر (2011)؛ تحول جذري. الاضطرابات السياسية والاجتماعية في الفن في الأرجنتين منذ الستينيات، متحف مورسبرويش، ليفركوزن، ألمانيا (2010)؛ المتحف الأيبيري الأمريكي للفن المعاصر، باداجوز، إسبانيا (2005)؛ مركز صندوق بورغوس للفنون، بورغوس، إسبانيا (2005)، تاينمت، الجمعية الجديدة للفنون الجميلة، برلين، ألمانيا (2004)؛ إيبيزا بينال، متحف الفن المعاصر في إيبيزا، إسبانيا (2004)؛ مهرجان نساء كريتيل، أليندي، فرنسا (2004)؛ مهرجان سيؤول للإنترنت والسينما، كوريا الجنوبية (2004)؛ مهرجان نيمو، باريس (2004)؛ مهرجان فيديو-برازيل، ساو باولو، البرازيل (2003)؛ مهرجان فيديو فورمز الدولي للفنون الرقمية، كليرمون فيران، فرنسا (2003)؛ ترانسميديال، برلين (2003). المهرجان الخامس للسينما المختلفة والتجريبية في باريس (2003)؛ المهرجان الدولي التاسع والأربعون للفيلم القصير، أوبرهاوزن، ألمانيا (2003)؛ فيديو لشبونة، البرتغال (2003)؛ مهرجان 

  • Year
    2002
  • Runtime
    5 minutes
  • Language
    Arabic, English
  • Country
    Argentina
  • Editor
    Sebastian Zicarello | سيباستيان زيكاريلو
  • Sound Design
    Santiago Pedroncini | سانتياغو بيدرونسيني