Genealogies in the Middle East and Latin America

Paradox of Time: Studies in Memory | مفارقة الزمن: دراسات في الذاكرة

Expired July 8, 2021 7:59 PM
Already unlocked? for access

Ximena Cuevas introduces Paradox of Time: Studies in Memory (2012) by Bani Khoshnoudi: 

‘Maybe cinema comes in through our eyes and ears. Maybe also through our intellect. The films that remain engraved in my soul are those that enter through my guts. Those are images and sounds I can´t ever escape from, the ones that haunt me forever through which a whole world is created in my mind. 

That is the case of Paradox of Time: Studies in Memory by Bani Khoshnoudi. It is a nightmarish hypnotic dance that evokes a sense of terror and confusion to normalise the imposition of horror on reality. It mirrors a reality in Mexico. It is a work that moves every inch of my body and soul. The music is painful, like in a dream it endlessly moves on and yet it keeps us trapped at the same point throughout. Paradox of Time: Studies in Memory is a work of resistance in these days of cold post-humans. It shatters me emotionally.


About the work: 

Working with archival images from a key historic moment—the Iranian Revolution—the image-based study explores notions of duration (cinematic and historical), memory (virtual and image-based), and their sensory and emotional (affective) impact as historical and potentially ‘revolutionary’ subjects.

Repetition is explored as a principle of memory, as an aesthetic device, a space to inscribe meaning. Repetition is also explored as historical mimesis, as an eternal return, and as a possibility for reinvention. Finally, repetition is a means to question the role of agency in human nature.

This image-based study is a work in progress and is carried out incrementally, whenever the need arises to examine, excavate and repeat the memory.

This film has been screened as part of A Collective Memory: Poetics, Politics & Love Letters, a lecture-performance by Azin Feizabadi for the Delfina Foundation’s ‘Public Domain’ program and the ICA London Artists' Film Club (2014); and Global Revolutions, Local Contradictions, Mind Pirates, Berlin (2012)



سيمينا كويفاس تقدم "مفارقة الزمن: دراسات في الذاكرة" (2012) لباني خوشنودي:

" تخاطب السينما عيوننا وآذاننا، وربما عقولنا أيضاً، إلا أن الأفلام التي حفرت عميقاً في روحي هي تلك التي خاطبت أحاسيسي. تلك الأفلام هي صور وأصوات لا يمكن تجاهلها، تسكنني على الدوام، ومن خلالها أبني عالماً متكاملاً في ذهني.

هذه هي حالة "مفارقة الزمن: دراسات في الذاكرة" لباني خوشنودي. إنها رقصة كابوسية مدوّخة تثير الهلع والحيرة بما يضفي بعداً طبيعاً يوهم برعب واقعي. يعكس العمل واقعاً حاضراً في المكسيك. إنه يحرك كل بوصة من جسدي وروحي. الموسيقى مؤلمة، كما لو أنها تنسرب في حلم إلى ما لا نهاية، وهي تبقينا عالقين في النقطة ذاتها طيلة الوقت. "مفارقة الزمن: دراسات في الذاكرة" عمل مقاوم في الأيام الباردة لما بعد الإنسانية. إنه يحطمني عاطفياً".

عن العمل:

يرتكز هذا العمل على الصور الأرشيفية التي تعكس لحظة تاريخية مفصلية هي الثورة الإيرانية، ويستكشف عبرها مفاهيم الديمومة (السينمائية والتاريخية)، والذاكرة (الافتراضية والمرتبطة بالصور)، والمشاعر الحسية والعاطفية وتأثيراتها كموضوعات تاريخية قد تحتكم على إمكانية "ثورية" .

يتخذ العمل من التكرار مبدأ للذاكرة، وأداة جمالية، وفضاء لاجتراح المعنى. كما يتعامل مع التكرار أيضاً على أنه محاكاة تاريخية، وبمثابة عودة أبدية، وإمكانية لإعادة الابتكار. وعليه يأتي التكرار بمثابة وسيلة للتشكيك في دور الإرادة في الطبيعة البشرية.


هذه الدراسة القائمة على الصور هي عمل قيد التنفيذ، يجري الاشتغال عليه تدريجياً، كلما دعت الحاجة إلى معاينة الذاكرة والبحث فيها وإحيائها.


عُرض هذا الفيلم كجزء من محاضرة أدائية بعنوان "ذاكرة جماعية: قصائد، سياسة، ورسائل حب" لأزين فيزابادي ضمن برنامج "النطاق العام" التابع لمؤسسة دلفينا ونادي أفلام الفنانين في لندن (2014)؛ كما عُرض في "الثورات العالمية، التناقضات المحلية"، مايند بايرتس، برلين (2012).

  • Year
    2012
  • Runtime
    22 minutes
  • Country
    Mexico, Iran
  • Producer
    Pensée Sauvage Films | بينسي سوفاج فيلمز