SFP4 Online Talks

Limitation and Creativity: A Conversation with Thomas Imbach | الإبداع والمعوقات: جلسة حوارية مع توماس إمباخ

Enter the livestream and chat at any time
Stream began November 26, 2021 9:00 AM UTC
Already unlocked? for access

Date: Friday, 26 November

Time: 1:00 pm-2:00 pm GST

Venue: Online

Guest: Thomas Imbach (filmmaker)

Interviewer: Hana Makki (Head of Documentary, Image Nation)


This conversation with director Thomas Imbach explores the power and creative potential of cinematic limitations. While constraints are usually regarded as obstacles to the filmmaking process, what happens when they are used to one’s advantage? How can self-imposed limits free the imagination and liberate creativity? Imbach shot his award-winning feature documentary Nemesis (2020) on 35 mm film entirely from his window, the second film he has made this way. Over a period of seven years, he documented the replacement of Zurich's old railway station by a police station and a prison destined to house migrants facing deportation, resulting in a visually striking film with unexpectedly poignant layers of meaning. He joins us for a conversation that offers vital lessons on the creative process for every filmmaker.


التاريخ :الجمعة ،26 نوفمبر

التوقيت :1:00 ظهراً - 2:00 ظهراً بتوقيت الإمارات​

المكان: عبر الإنترنت

المتحدثون:  توماس إمباخ (صانع أفلام)

المحاور: هناء مكي (رئيسة قسم الأفلام الوثائقية، إيمج نيشن)


تستكشف هذه الجلسة الحوارية مع المخرج توماس إمباخ الإمكانات الإبداعية وقوتها المتصلة بالمعوقات السينمائية. عندما تُعتبر القيود عائقاً أمام عملية صناعة الأفلام، ماذا يحدث أثناء استخدامها وتوظيفها لصالح الفيلم؟ كيف يمكن للحدود المفروضة على الذات أن تحرّر الخيال وتطلق العنان للإبداع؟ صوّر إمباخ فيلمه الوثائقي الطويل "نمسيس" (2020) بالكامل بكاميرا 35 مم من نافذته، وهو الفيلم الثاني الذي صنعه بهذه الطريقة. على مدى سبع سنوات، وثق فيها تحويل محطة السكك الحديدية القديمة في زيورخ السويسرية إلى مركز للشرطة وسجن مخصص لإيواء المهاجرين المهددين بالترحيل، والنتيجة فيلم مذهل بصرياً يحمل معانٍ مؤثرة بشكل غير متوقع. وها نحن نلتقيه في جلسة حوارية يقدم فيها دروساً مهمة حول العملية الإبداعية التي يحتاجها كل صانع أفلام.