SFP4 Online Talks

Archive Alive! From Repository to Resource | أرشيف حي! من المستودع إلى المورد

Enter the livestream and chat at any time
Stream began November 27, 2021 8:30 AM UTC
Already unlocked? for access

Date: Saturday, 27 November

Time: 12:30 pm-1:30 pm GST

Venue: Online

Speakers: Philip Rizk (filmmaker and writer), Stefanie Schulte Strathaus (Co-director of Arsenal Institute for Film and Video Art), Mila Turajlic (filmmaker and archive scholar)

Moderator: Jihan El-Tahri (filmmaker, writer and Director, DOX BOX)


This panel discussion addresses the importance of audio-visual archives, both as a vital repository as well as a resource for filmmakers, scholars, curators, and researchers alike. Examining critical issues and questions pertaining to archives, including access, ownership and the status of the archival image, this session will delve into archival practices as they relate to different modes of creative and academic engagement, in addition to exploring what it means to dislocate and (re)contextualise such material in the process of discourse and narrative-building. Is there an essential ‘truth’ embedded within archival material? How have archives become sites of contestation and resistance? And how can such material, from analogue film clips to personal and historical news footage, be used creatively by practitioners?


التاريخ: السبت، 27 نوفمبر​

التوقيت: 12:30 ظهراً - 1:30 ظهراً بتوقيت الإمارات

المكان: عبر الإنترنت

المتحدثون: فيليب رزق (صانع أفلام وكاتب)، ستيفاني شولت ستراتهاوس مدير مشارك لمعهد آرسنال للسينما وفن الفيديو، ميلا توراجليك (صانعة أفلام وباحثة في الأرشيف)

مدير الجلسة: جيهان الطاهري (صانعة أفلام ,كاتبة و مديرة دوكس بوكس)


تتناول هذه الجلسة أهمية الأرشيفات السمعية والبصرية كمستودع حيوي ومورد لصنّاع الأفلام والخبراء والقيّمين والباحثين على حدٍ سواء. من خلال معاينة القضايا والأسئلة المفصلية المتعلقة بالأرشيف، بما في ذلك كيفية الوصول إلى الأرشيف والملكية وحالة الصورة الأرشيفية، تتعمق هذه الجلسة في مناقشة الممارسات الأرشيفية من حيث ارتباطها بأنماط مختلفة من المشاركة الإبداعية والأكاديمية، بالإضافة إلى استكشاف معنى تفكيك و (إعادة) وضع مثل هذه المواد في سياقها أثناء عملية البناء السردي والخطابي. هل هناك "حقيقة" أساسية كامنة في المواد الأرشيفية؟ كيف أصبحت الأرشيفات مواقع نزاع ومقاومة؟ وكيف يمكن للممارسين استخدام هذه المواد - من المقاطع السينمائية التناظرية إلى لقطات الأخبار الشخصية والتاريخية - بشكل إبداعي؟